Пређи на главни садржај

Kraj emotivnog putešestvija, iliti moja domovina

Sećate li se onih školskih sastava na temu „Moja domovina“? Ja ih se ne sećam. Jedini kog se sećam je bio „Sreća je stanje duše“ – nije nego, pa sam, iznerviran temom pola sata mešao špil karata, a onda za 15 minuta složio priču o brodolomniku kome je dosta borbe, pa se prepušta moru i umire srećan – stanje duše, nego šta. Nastavnica jeste bila malo uznemirena odzivom, ali ne toliko da bi me slala školskom psihologu ili zvala roditelje; ipak su to bila vremena kad se bajs vozio bez kacige i štitnika (al’ sam jednom napravio salto mortale preko guvernala, ma ni ugruvao se nisam – a da sam imao kacigu, ko zna šta bi me snašlo).

planinska trepteljka

Emotivno putovanje otpočelo je slučajno, bez nekog plana, Ljubljanom, negde tamo 2005, da se nastavi Ulcinjem, pa Samoborom, potom Štipom i da se završi središtem moje domovine – Sarajevom. Jes’ da su se kojekakvi bavili crtanjem nekakvih granica, skoro isto onoliko strastveno koliko i ja ptičarenjem, ali ne moš’ granice po srcu crtati, ma koliko se trudili, ne ide. Moja domovina je ostala veća od moje zemlje.

Sunce zažarilo Baš Čaršiju, a negde na sredini, između Ferhatovića i Želje, bliže Begovoj džamiji, sedim sa prijateljem i pijem ice tea (slabo gde toče pivo). Upoznali smo se u Ljubljani pre sedam godina, kad su za istim stolom sedeli ptičari iz čitave ex-YU i pričali isti jezik, praćeni bezmalo zapanjenim pogledom jednog Britanca kome ama baš ništa nije bilo jasno. Nisam mu zamerio, ni meni nije jasno.

Priča mi kako već godinu dana nije primio platu i kako će u septembru konačno da zatvore jedan od najznačajnijih i najstarijih prirodnjačkih muzeja na Balkanu, Zemaljski muzej u Sarajevu (u koji me je pokojni otac vodio pre, ahmmm, više decenija). Nisu, kaže, budžetom predviđena sredstva za muzej. Balkane moj.


Nešto kasnije, vrelo Bosne, neljubazna baba-sera, ćevapi s kajmakom u somunu, Sarajevsko pivo (konačno!) i brezov zviždak, dugokljuni puzić, vodenkos i brgljez. Odatle preko Dobrinje i Lukavice, pa starim putem preko Trebevića (gde sam pre isto toliko decenija s pokojnim stricem brao lešnike) na Jahorinu da među smrčama i jelama posmatram bučne jelove senice, koje svojim glasanjem otkrivaju mešovito jato sa zebama, te pokojim kraljićem i planinskom sivom senicom.  U istom staništu sam posmatrao i pojedinačne ćubaste senice, kratkokljune puziće i krstokljune.

konopljarka

Pre nego što ću se zaputiti na vrhove Jahorine, pitao sam gazdu ima li gde minskih polja, da ne zalutam. Reče, ima, ali daleko, s druge strane skroz. I tako, na rubu visinske šumske granice (tu nisu oni crtali) posmatram crnu crvenrepku, crvendaća, crnoglavu grmušu, šumsku trepteljku, i nad njima više desetina gradskih lasta kako love insekte. Još više, planinske pašnjake nastanjuju brojne planinske trepteljke i obične travarke, te konopljarke, beloguze, rusi svračci i vetruške – i do šest mladih ptica odjednom, te čudne kvadratne table na sledećem grebenu.


Studiram tablu dvogledom. Jeste daleko, ali bi onaj crtež mogao da predstavlja lobanju s ukrštenim kostima. Aj’ nije baš toliko blizu, idem još malo... sledeća je već mnogo bliže, i lepo se vidi ne samo crtež, već i natpis, velikim slovima: „MINE“. Ne prilazim bliže, okrećem kola na putu i vraćam se. Ovako ili onako, crtači su ipak uspeli u svom naumu da mi postave granicu. (Treba li da dodam, lokalni živalj parkira pokraj same table i obilazi livade da češlja borovnice.)

Коментари

Популарни постови са овог блога

Dr Sergej Dimitrijevič Matvejev, 1913-2003

Pisano 2003; objavljeno u Acrocephalusu, Vol. 24, No. 116: Dr. Matvejeva sam prvi put sreo posredstvom "Rasprostranjenja i života ptica u Srbiji" iz 1950, na koju sam naišao u knjižari SANU negde početkom devedesetih. Prošlo je još par godina pre nego sam saznao da je autor ne samo živ, već i dalje aktivan ornitolog. Prvi put smo se uživo čuli kada se tokom osnivačke skupštine Lige za ornitološku akciju SCG telefonom obratio da nam čestita na inicijativi, te ponudi nekoliko svojih knjiga za buduću biblioteku. Doživeo sam to kao naročitu čast, budući da je uobičajeno da se amateri obraćaju stručnjacima, a retkost da ta komunikacija teče u suprotnom pravcu. Nekoliko dana kasnije sam Dr. Matvejeva posetio u njegovom domu u ulici Veljka Dugoševića u Beogradu. Tom prilikom sam saznao da je, pomalo iznenađujuće, prvo zavrsio arhitekturu i svoj prvi ornitoloski rad (o seoskom detliću Dendrocopos syriacus ) objavio 1938, da bi tokom II svetskog rata završio biologiju. Takođe, uvek

Zavodljiva težina lakoće: durbin Swarovski STX

Ovog vikenda sam ponovo pronašao onog crnog galeba koji je kod nas retkost, a o kom sam vam već (više puta) pričao . Otkrio sam ga na istom mestu gde se i prošle zime zadržavao, samo što sam ovog puta ja našao način da mu priđem mnogo bliže. Prvo sam napravio nekoliko dokumentacionih fotki mobilnim kroz durbin 25-60×65 Swarovski STX – iz ruke (tj. bez adaptera), a onda mi se ispraznila baterija. Kako galeb nije pokazivao znake želje da ode ma kuda, otišao sam kući po foto-aparat i napravio još jednu seriju slika. I znate šta mi je zapalo za oko? Slike pravljene ziljavim mobilnim, ali kroz teleskop, bile su umnogome oštrije od onih snimljenih foto-aparatom. Pa sam se setio svog brata, foto-reportera, koji je nekom prilikom bacio pogled kroz moj Swarovski dvogled i odmah rekao: “Brrate, kako ovo oštro crta!” Ja volim kompaktnu i laganu opremu. Nisam spreman da teglim suvišne stotine grama koje - kada dodate sasvim nespretan i pretežak, a navodno dobar stativ - ubrzo post

Septembar je... vreme udžbenika

Pozabaviću se, zato, udžbenicima za posmatranje ptica, tj. ilustrovanim priručnicima za prepoznavanje vrsta, odnosno tzv. 'ključevima'. Jedan ključ je već preveden na srpski (Heinzel, Fitter & Parslow), a njegovo izdavanje zastalo kod para, ili nedostatka istih, evo ovaj… ...a pre toga možete u boljim knjižarama potražiti engleska izdanja koja se najčešće zovu ‘Birds of Britain and Europe’. Ukoliko se u naslovu ne pominje odrednica ‘Europe’, može se desiti da knjiga ne prikazuje sve vrste koje se na našem kontinentu, pa tako i našoj zemlji, mogu videti. Poslednjih godina se ključevi za ptice redovno viđaju u našim knjižarama (IPS, Plato), no izbor zna da oscilira i, u vreme nastajanja ovog članka, veoma je mršav. Uglavnom se svodi samo na Bruuna, koji se na Amazonu izdvaja najnižom cenom. Dakle, preporučujem knjige ilustrovane crtežima u boji (a ne fotografijama), kod kojih se uz ilustraciju nalazi kratak tekst o bitnim odlikama vrste i višebojna mapa rasp