Пређи на главни садржај

Ptičarenje – lekcija 4

A ako se pitate kakva sad lekcija četiri... i kud se dedoše jedan, dva i tri... sećam se jedne priče o mladiću željnom znanja koji je otišao kod učitelja koji će ga podučiti zenu. Spremao je učiteljevu kuću, okopavao baštu, kuvao i prao, donosio vodu i posle nekoliko nedelja se zapitao kada će početi sa obukom. Posle nekoliko meseci usudio se i rekao: „Učitelju, ja samo spremam kuću, okopavam baštu, kuvam i perem i donosim vodu, a došao sam da učim zen. Kada će moja obuka da počne?“ Učitelj ga je blago pogledao i odgovorio: „Tvoja obuka je odavno počela, samo ti to još nisi shvatio.“


Ovde ste naučili koji su vam udžbenici potrebni, ovde čemu isprva služi beležnica, a ovde kako da izaberete dvogled. Vraćamo se beležnici – ako ste do sada već naučili da raspoznajete česte i obične vrste oko sebe, kako se to onda beleži?

Osnovne beleške uključuju datum, mesto, opažene vrste ptica i broj jedinki svake vrste (makar približno). Ti podaci kasnije omogućavaju da se odredi veličinu populacije u prostoru i vremenu, tj. broj primeraka određene vrste koji je u određenom periodu prisutan na određenom prostoru.

Pored datuma i mesta, vrsta i broja primeraka; dobro je zabeležiti i pol i uzrast ptica - ukoliko ih možete odrediti, primećenu aktivnost, kao i tip staništa u kome ste ih uočili (korisno je dodati opasku o stanju staništa i primećenom ljudskom uticaju), te doba dana i vremenske prilike (uključujući snagu i smer vetra) i imena drugih ptičara (koji mogu da potvrde vaše retke vrste).

Kako terenske beleške izgledaju? Sledi približan prepis jednog lista iz moje terenske beležnice:

* datum: 2. avgust 1996.

* vreme: 10:30-19:00

* lokalitet: Gornja Resava - od planinarskog doma ‘Lisine’ uz klisuru Resave (dno na 400 m n.m., na osojima raste bukva, na prisojima cer), te kroz kotlinsko proširenje do bukove prašume Vinatovače, pa uz padine Male (1.039 m) i Velike Bote (1.148 m) do trokrake raskrsnice na koti 881 m (Kučajske planine); povratak istim putem

* meteorološki uslovi: vedro, mirno i toplo

* posmatrači: NN, NN


* vrste:

- mišar Buteo buteo par kruži,1,1 (klisura)

- sojka Garrulus glandarius par (kli.)

- vodomar Alcedo atthis 1 (kli.)

- strnadica žutovoljka Emberiza citrinella Ž i 1 mladi (kotlina)

- crnogrla strnadica E. cirlus Ž, 1 mladi,1 (kot.)


Izgleda vam malo nepraktično zapisivati ime vrste ovako: mišar Buteo buteo? I jeste, zato se to obično skraćuje, neretko na šest slova latinskog naziva - prva tri slova roda, prva tri slova vrste (vi možete imati i svoje skraćenice, ovo je samo primer), pa spisak opaženih vrsta u stvari izgleda ovako:

* vrste:

- butbut par kruži,1,1 (klisura)

- gargla par (kli.)

- alcatt 1 (kli.)

- embcit Ž i 1 juv. (kotlina)

- embcir Ž, 1 juv.,1 (kot.)

Moguće zabune nastaju kod gavrana/ vrane Corvus corax/corone,otuda njih beležite corcorone i corcorax. Među evropskim vrstama ima još samo pet takvih slučajeva, ali je kod njih makar jedna vrsta retka kod nas, ako ne i obadve.

Skraćenica ‘Ž’ (ili ♀) označava ženku; ‘M’ (ili ♂) mužjaka; ‘ad.’ odraslu, polno zrelu jedinku (adultus); a ‘juv.’ (juvenilus) mladu jedinku u prvom pravom perju (tj. odbacila paperje, a tek sledećim mitarenjem će steći perje polno zrele odrasle jedinke - adultusa). Kod krupnijih vrsta, kojima je za sticanje polne zrelosti potrebno više godina, ‘imm.’ (immaturus) označava mladu, polno nezrelu ptica nakon prvog mitarenja, a pre sticanja perja adultusa.

Kako se na terenu ptice beleže redosledom kojim se viđaju, dobro je da od prvih dana steknete naviku da iza broja jedinki smesta pišete zarez, kako vam se ne bi dogodilo da dve opažene jedinke pretvorite u jedanaest ptica.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Dr Sergej Dimitrijevič Matvejev, 1913-2003

Pisano 2003; objavljeno u Acrocephalusu, Vol. 24, No. 116: Dr. Matvejeva sam prvi put sreo posredstvom "Rasprostranjenja i života ptica u Srbiji" iz 1950, na koju sam naišao u knjižari SANU negde početkom devedesetih. Prošlo je još par godina pre nego sam saznao da je autor ne samo živ, već i dalje aktivan ornitolog. Prvi put smo se uživo čuli kada se tokom osnivačke skupštine Lige za ornitološku akciju SCG telefonom obratio da nam čestita na inicijativi, te ponudi nekoliko svojih knjiga za buduću biblioteku. Doživeo sam to kao naročitu čast, budući da je uobičajeno da se amateri obraćaju stručnjacima, a retkost da ta komunikacija teče u suprotnom pravcu. Nekoliko dana kasnije sam Dr. Matvejeva posetio u njegovom domu u ulici Veljka Dugoševića u Beogradu. Tom prilikom sam saznao da je, pomalo iznenađujuće, prvo zavrsio arhitekturu i svoj prvi ornitoloski rad (o seoskom detliću Dendrocopos syriacus ) objavio 1938, da bi tokom II svetskog rata završio biologiju. Takođe, uvek

Zavodljiva težina lakoće: durbin Swarovski STX

Ovog vikenda sam ponovo pronašao onog crnog galeba koji je kod nas retkost, a o kom sam vam već (više puta) pričao . Otkrio sam ga na istom mestu gde se i prošle zime zadržavao, samo što sam ovog puta ja našao način da mu priđem mnogo bliže. Prvo sam napravio nekoliko dokumentacionih fotki mobilnim kroz durbin 25-60×65 Swarovski STX – iz ruke (tj. bez adaptera), a onda mi se ispraznila baterija. Kako galeb nije pokazivao znake želje da ode ma kuda, otišao sam kući po foto-aparat i napravio još jednu seriju slika. I znate šta mi je zapalo za oko? Slike pravljene ziljavim mobilnim, ali kroz teleskop, bile su umnogome oštrije od onih snimljenih foto-aparatom. Pa sam se setio svog brata, foto-reportera, koji je nekom prilikom bacio pogled kroz moj Swarovski dvogled i odmah rekao: “Brrate, kako ovo oštro crta!” Ja volim kompaktnu i laganu opremu. Nisam spreman da teglim suvišne stotine grama koje - kada dodate sasvim nespretan i pretežak, a navodno dobar stativ - ubrzo post

Septembar je... vreme udžbenika

Pozabaviću se, zato, udžbenicima za posmatranje ptica, tj. ilustrovanim priručnicima za prepoznavanje vrsta, odnosno tzv. 'ključevima'. Jedan ključ je već preveden na srpski (Heinzel, Fitter & Parslow), a njegovo izdavanje zastalo kod para, ili nedostatka istih, evo ovaj… ...a pre toga možete u boljim knjižarama potražiti engleska izdanja koja se najčešće zovu ‘Birds of Britain and Europe’. Ukoliko se u naslovu ne pominje odrednica ‘Europe’, može se desiti da knjiga ne prikazuje sve vrste koje se na našem kontinentu, pa tako i našoj zemlji, mogu videti. Poslednjih godina se ključevi za ptice redovno viđaju u našim knjižarama (IPS, Plato), no izbor zna da oscilira i, u vreme nastajanja ovog članka, veoma je mršav. Uglavnom se svodi samo na Bruuna, koji se na Amazonu izdvaja najnižom cenom. Dakle, preporučujem knjige ilustrovane crtežima u boji (a ne fotografijama), kod kojih se uz ilustraciju nalazi kratak tekst o bitnim odlikama vrste i višebojna mapa rasp