Пређи на главни садржај

Pomeranje sata

Prokletinja od telefona zvrnda u neko nesrećno doba noći... na koje sam je i navio, ne bih li po, da li beše starom ili sad novom vremenu otišao na ptičarenje u sam cik zore. I tako me probudi, pogledam telefon s neskrivenom mržnjom i ostanem u krevetu... još dva sata. Tek potom se obučem, uzmem prethodne večeri spakovan ranac i nestanem ka Pančevačkom ritu. Ako sam dobro shvatio šta je po starom, a šta po novom, bio sam tamo nekih pola sata po izlasku sunca, što ipak nije prekasno.
plavna zona Dunava
U IBA području „Ušće Save u Dunav“ izlazim kolima na dunavski nasip, vozim polako. Jedan mali vranac i nekoliko velikih, tuce golubova grivnaša u vrhu krošnje... Pokušavam da držim otvorene prozore, ali duva prohladan vetar, pa zatvaram privetrinski prozor. Postaje mnogo udobnije. I dalje čujem zvuke spolja, a ipak imam svoju čauru zavetrine i iluzije toplote. Napolju leti nekoliko seoskih lasta, a na vodi je sedam plovki grogotovaca, i, uz njih, jedan par krdža.
grogotovac
Visoko i glasno „viit-a-viit“ i vitka, tamna šljuka kontrastno-belog nadrepka i trbuha vijuga nad vodom, praćena drugom: sprudnik pijukavac. One bi radije sletele na neki muljeviti sprud koji bi mogle da sondiraju svojim dužim kljunovima, ali im visok vodostaj Dunava i kompletno potopljena plavna zona nude samo meku i raskvašenu obalu nasipa.
eja močvarica
U plantaži topole je prostrano gnezdo, pažljivo zagledam dvogledom i vidim letna pera kako vire: ptica je na gnezdu. Samo koja? Ispred gnezda proleće ženka eje močvarice, ali ne, ovo nije njeno gnezdo. Eje se gnezde nisko, u trsci. Može li to biti belorepanovo? Njihova gnezda su u prirodnim uslovima često godinama, a neretko i generacijama dograđivana i umeju da budu jako visoka, ali ovo je komercijalna plantaža, drveće je tek doraslo za veće gnezdo, a za par godina će biti i zrelo za seču, pa savremena gnezda ove vrste retko dostižu te istorijske mere. Naime, opis sakupljanja granja iz jednog starog gnezda na hrastu posečenom početkom prošlog veka na Obedskoj bari kaže da je u njemu bilo „dvoja kola suvaraka“. Ptica na gnezdu je verovatno svesna radoznalog dvogleda uperenog u nju, pa odbija da se pomeri i ja nastavljam dalje nasipom.

Nešto dalje, uz plantažu leti tamna, vitka i dugokrila grabljivica, da nije ona ista ženka močvarice... nije, krila su i šira i duža, ovo je crna lunja, koja se upravo vratila sa seobe. Glavnina stiže početkom aprila, ali prvenci se poavljuju krajem marta. Sleće u nisku račvu dvostrukog debla vrbe i saginje glavu, čerupa lovinu. Plovke gluvare ležerno prolaze ni dva metra od lunje, koja im ne posvećuje pažnju. I eja se pojavljuje, sleće na nepuna dva metra udaljenu granu iste vrbe, i odatle se kojih desetak sekundi glasa pištanjem, da li preti lunji, ili oglašava njeno prisustvo, ili...? Lunja ostaje na svom mestu, a ja nastavljam dalje.
labud grbac
„Viit-a-viit“ ... evo ih opet. Kako se krećem nasipom, beležim sve opažene ptice, i vrstu i brojnost. Sada nailazim na zaključanu rampu, pa okrećem nazad. Kako ne bih po drugi put zapisivao iste ptice, u povratku beležim samo nove vrste, one koje nisam opazio pri prvom prolasku. E sad, čemu to? U blizini je gradilište novog mosta, a u neposrednoj blizini gnezdilište orla belorepana, krupne i upadljive vrste, a ja danas ne vidim niti jednog jedinog! Može biti da je uzrok uznemiravanje oko gradilišta, no, ipak je verovatniji uzrok vetrovit dan: ta ptičurina ima 260 cm, odnosno 230 cm raspona krila (ženke, odnosno mužjaci), da ne kažem dužine jedara, pa je vrlo verovatno da izbegavaju da troše kalorije na borbu s vetrom. Kakobilo, treba stanje stvari i brojnost ptica držati na oku, kako bi se eventualne promene mogle detektovati i pratiti.
pupavac
Na vodi je par labudova grbaca, a u letu iznad njih četrdesetak običnih galebova. Vraćam se istom trasom, na žici me dočekuje do pola crno-bela, a od pola žućkastosmeđa ptica – pupavac. Ima nedelju dana kako su se vratili iz Afrike, samo da ih ovde dočeka sneg. Zaustavljam kola, a pupavac poleće sa žice da sleti u travu i pridruži se drugom... pa i trećem pupavcu, da zajedno kljunovima sondiraju meko tlo. Malo dalje su još dva, ukupno pet ptica na istom mestu.
čak pet pupavaca na istom mestu
I ponovo glasno „viit-a-viit“, a sprudnici pijukavci sleću na samu ivicu vode. Istovremeno, krupne ptice na vetru... tri bele rode. One samo jedre, a vetar ih brzo nosi na sever. Uh, što volim da ptičarim tokom prolećne seobe, na svakom koraku je neki novi nagoveštaj lepih dana.

Bližim se onom velikom gnezdu... hmmm... ptica je i dalje na njemu, ali ne želi da se pokaže. Čekam neko vreme, ali se baš ništa ne dešava. S jedne strane, ne želim da produženim zadržavanjem stresiram pticu, a s druge, želim da rešim zagonetku. Ipak odustajem, palim motor, krećem i krajičkom oka primećujem pokret, kočim i prislanjam dvogled na oči: na grani jedno dva metra od gnezda stoji grabljivica, očigledno vlasnik gnezda i, podjednako očigledno, presitna da bi bila belorepan. Pogled mi ometa granje ispred ptice, pa je ne vidim dobro, čekam da se pokaže... i konačno, širi krila, poleće, nestaje među krošnjama: mišar. Huuh, nije orao, ali dobro... aktivno gnezdo mišara, i to je nalaz.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Dr Sergej Dimitrijevič Matvejev, 1913-2003

Pisano 2003; objavljeno u Acrocephalusu, Vol. 24, No. 116: Dr. Matvejeva sam prvi put sreo posredstvom "Rasprostranjenja i života ptica u Srbiji" iz 1950, na koju sam naišao u knjižari SANU negde početkom devedesetih. Prošlo je još par godina pre nego sam saznao da je autor ne samo živ, već i dalje aktivan ornitolog. Prvi put smo se uživo čuli kada se tokom osnivačke skupštine Lige za ornitološku akciju SCG telefonom obratio da nam čestita na inicijativi, te ponudi nekoliko svojih knjiga za buduću biblioteku. Doživeo sam to kao naročitu čast, budući da je uobičajeno da se amateri obraćaju stručnjacima, a retkost da ta komunikacija teče u suprotnom pravcu. Nekoliko dana kasnije sam Dr. Matvejeva posetio u njegovom domu u ulici Veljka Dugoševića u Beogradu. Tom prilikom sam saznao da je, pomalo iznenađujuće, prvo zavrsio arhitekturu i svoj prvi ornitoloski rad (o seoskom detliću Dendrocopos syriacus ) objavio 1938, da bi tokom II svetskog rata završio biologiju. Takođe, uvek

Zavodljiva težina lakoće: durbin Swarovski STX

Ovog vikenda sam ponovo pronašao onog crnog galeba koji je kod nas retkost, a o kom sam vam već (više puta) pričao . Otkrio sam ga na istom mestu gde se i prošle zime zadržavao, samo što sam ovog puta ja našao način da mu priđem mnogo bliže. Prvo sam napravio nekoliko dokumentacionih fotki mobilnim kroz durbin 25-60×65 Swarovski STX – iz ruke (tj. bez adaptera), a onda mi se ispraznila baterija. Kako galeb nije pokazivao znake želje da ode ma kuda, otišao sam kući po foto-aparat i napravio još jednu seriju slika. I znate šta mi je zapalo za oko? Slike pravljene ziljavim mobilnim, ali kroz teleskop, bile su umnogome oštrije od onih snimljenih foto-aparatom. Pa sam se setio svog brata, foto-reportera, koji je nekom prilikom bacio pogled kroz moj Swarovski dvogled i odmah rekao: “Brrate, kako ovo oštro crta!” Ja volim kompaktnu i laganu opremu. Nisam spreman da teglim suvišne stotine grama koje - kada dodate sasvim nespretan i pretežak, a navodno dobar stativ - ubrzo post

Septembar je... vreme udžbenika

Pozabaviću se, zato, udžbenicima za posmatranje ptica, tj. ilustrovanim priručnicima za prepoznavanje vrsta, odnosno tzv. 'ključevima'. Jedan ključ je već preveden na srpski (Heinzel, Fitter & Parslow), a njegovo izdavanje zastalo kod para, ili nedostatka istih, evo ovaj… ...a pre toga možete u boljim knjižarama potražiti engleska izdanja koja se najčešće zovu ‘Birds of Britain and Europe’. Ukoliko se u naslovu ne pominje odrednica ‘Europe’, može se desiti da knjiga ne prikazuje sve vrste koje se na našem kontinentu, pa tako i našoj zemlji, mogu videti. Poslednjih godina se ključevi za ptice redovno viđaju u našim knjižarama (IPS, Plato), no izbor zna da oscilira i, u vreme nastajanja ovog članka, veoma je mršav. Uglavnom se svodi samo na Bruuna, koji se na Amazonu izdvaja najnižom cenom. Dakle, preporučujem knjige ilustrovane crtežima u boji (a ne fotografijama), kod kojih se uz ilustraciju nalazi kratak tekst o bitnim odlikama vrste i višebojna mapa rasp